Hösten är en utmärkt tid för att förbereda nödvändigt underhåll och filterbyte på dieselmotorer. Med vintern kommer kalla temperaturer och utmanande arbetsförhållanden för tunga fordon. Vi tittar på dieselfiltrering i tre steg, från tanken till motorn. Här får du tips som kan förebygga driftstopp under vinterhalvåret.
När du fyller diesel i maskiner och fordon, sugs lika mycket fuktig luft in i tankanläggningen som mängden diesel som fylls på. Om du fyller 200 liter diesel i en maskin, dras även 200 liter fuktig luft in i tankanläggningen. Denna fukt bildar med tiden vattendroppar som blandas med dieseln, vilket leder till att vattnet samlas på botten av tanken. Detta problem förvärras under hösten då de sjunkande temperaturerna och fuktiga luften ökar kondensbildningen i tankarna.
En stor del av detta vatten stannar kvar i dieseln beroende på dess sammansättning. Dagens diesel innehåller ofta en viss andel biodiesel, som har en förmåga att attrahera och behålla fukt. Detta skapar en idealisk miljö för så kallade ”dieseldjur” – bakterier i Legionella-familjen som frodas i gränsskiktet mellan diesel och vatten.
Partiklar, kondens, vatten och bakterier kan orsaka allvarliga motorskador och minska motorernas effektivitet, vilket i längden kan leda till driftstopp och kostsamma reparationer. Därför är regelbundet underhåll avgörande för att undvika problem och förlänga livslängden på dina maskiner och fordon.
För att uppfylla dagens krav på dieselkvalitet ska vi titta närmare på tre steg (0-2) för dieselmotorfiltrering, från tankstationen till själva motorn.
Steg 0 – Bulkfilter för diesel på bränslestation för att förfiltrera bränslet innan man tankar det i maskinen.
Det finns flera olika alternativ, med vattenseparerande funktioner, olika finheter och kapaciteter. Tänk också på att vissa tankar är endast utrustade med ett lock eller ett grovt andningsfilter som inte filtrerar bort fukt och finare partiklar som sugs in när tanken andas. Dieseltankar behöver högkvalitativa andningsfilter som är korrekt dimensionerade för tankvolymen.
Steg 1 – Förfilter för diesel på maskin eller fartyget för ytterligare rening.
Dessa finns med vattenseparation och möjlighet till dränering. Vi rekommenderar att dränera var 50 driftstimme.
Steg 2 – Finfilter för diesel på motorn för slutlig filtrering innan bränslet når insprutningssystemet.
Vi rekommenderar att ha extra koll och byta dessa filter på hösten, då det bildas mycket kondens och vatten kan komma in i filtret och frysa om det blir minusgrader.
Dagens motorer, särskilt de med common rail-system och höga injektortryck, ställer högre krav på filtrering än tidigare. Med biodiesel i bränslet behöver både tankanläggningar och maskiner filtrering ner till 10 mikron, och i vissa fall så lite som 2 mikron, för att skydda motorns injektorer.
Genom att upprätthålla bra rutiner för underhåll och filterbyten kan du säkerställa att dina anläggningar och maskiner fortsätter att fungera smidigt, även under de tuffa höst- och vintermånaderna.
Har du frågor? Kontakta oss.
Telefon: 054-690900
Mail: [email protected]