Hittar du inte svar på din fråga?
Ställ din fråga här1 - FAQ - VANLIGT STÄLLDA FRÅGOR
Vad är öppettiderna?
Vi har öppet alla vardagar kl. 07.00-16.45. Med undantag i förbindelse med högtider – se avvikande öppettider.
Vilka produkter har Filterteknik Sverige?
Vi har filter, kylvätska och produkter för tillståndskontroll för maskiner, applikationer och produktionsprocesser inom flera olika branscher.
Har ni Fleetguard Filter?
Då har du kommit till rätt ställe. Vi är huvudimportör av Fleetguard filter i Sverige. Våra återförsäljare har egna lokala lager med Fleetguard Filter.
Jag är en privatperson, hur kan jag köpa filter?
Vi har över 80 återförsäljare över hela Sverige. Hitta din närmsta återförsäljare här.
Kan jag köpa filter av Filterteknik Sverige på webben?
Befintliga kunder hos Filterteknik Sverige kan ansöka om konto till LFS, vår kundportal med webbshop, sökmotor och maskinpark. Är du inte kund idag? Ansök om att bli ny kund här, eller hitta din närmaste återförsäljare här.
Vad är LFS?
LFS är en kundportal med sökmotor för filter och maskiner, maskinpark och webbshop. Läs mer om LFS här.
Vart kan jag söka på ett filternummer?
Kontakta oss här för att få hjälp med att söka på filternummer. Är du redan kund hos oss? Ansök då om ett konto till LFS, vår kundportal med sökmotor för filternummer och kryssreferenser.
Vart kan jag se priser?
Kontakta oss här för att få ett vägledande pris på våra produkter. Är du redan kund hos oss? Ansök då om ett konto till LFS, vår kundportal med webbshop. Där du kan se priser, lagerstatus och beställa filter från Sveriges största filterlager.
Vart kan jag se lagerstatus på en produkt?
Kontakta oss här för att få att få lagerstatus på våra produkter. Är du redan kund hos oss? Ansök då om ett konto till LFS, som är en webbapplikation med webbshop, där du kan se priser, lagerstatus och beställa filter från Sveriges största filterlager.
Vart kan jag se leveranstid?
Kontakta oss här för att få information om leveranstid på våra produkter.
Vad betyder det när det står ”Obekräftad” på förväntad leveransdag på min orderbekräftelse?
Det betyder att varken Filterteknik Sverige eller filterproducenten kan fastställa ett leveransdatum. Det kan hända om du har beställt en vara vi normalt inte har på lager, eller när produkter ska tillverkas efter specifika kundkrav. I tillägg kan det vara speciella omständigheter som pandemi eller råvarubrist. Kontakta oss här om du har några frågor gällande leverans.
Hur kan jag returnera en vara?
För beställning av returavtal kontaktas Kundservice på telefonnummer 054-69 09 00, eller e-post till [email protected]. Se villkor för retur och reklamation under köpvillkor.
Hur kan jag reklamera en vara?
För att returnera en vara behöver du fylla i ett reklamationsformulär. Klicka här för att komma till information om hur du går tillväga. Se villkor för retur och reklamation under köpvillkor.
Vart kan jag söka för att hitta alla filter till en maskin?
Kontakta oss här så kan vi söka upp maskiner för att hitta de filter du behöver till din maskin. Är du redan kund hos oss? Ansök då om ett konto till LFS, vår kundportal med sökmotor för maskiner. Här kan du se vilka filter som sitter på vilken maskin. Du som har en stor maskinpark sparar både tid och pengar om du väljer Filterteknik Sverige och LFS. Vi kan lista ditt totala filterbehov för hela maskinparken. Du får tillgång till Sveriges största filterlager och kan beställa i LFS webbshop när det passar dig.
Jag behöver ett hydraulikfilter, vad gör jag?
Skicka din förfrågan till [email protected]. Berätta om det är ett tryckfilter, returfilter eller sugfilter. Skicka med information om arbetstryck, kapacitet, vilken hydraulolja som ska filtreras, oljans viskositet och önskad mikron på filtret. Skicka även med eventuella andra krav och om du behöver bypass och indikator.
2 - FILTERTEKNISKA FRÅGOR
Vad är en mikron (µm)?
1 mikron (µm) är en tusendels millimeter.
Mikron används som en teknisk term för finheten (hålstorleken) hos ett filterelement, och bestämmer storleken på partiklar som kommer att kunna passera genom filtret i en vätska som bränsle eller olja.
Exempel: Ett 30 mikron filterelement fångar upp partiklar som är lika stora eller större än 30 mikron. Det betyder att partiklar som är mindre än 30 mikron kan passera genom filtret. Ett 30 mikron filterelement kommer alltså att släppa igenom större partiklar än ett 10 mikron filter.
Alla partiklar under 40-50 mikron är osynliga för ögat. Ett människohår är ungefär 50-100 mikron i diameter.
Var medveten om att ett filters mikronstorlek inte säger något om filtrets effektivitet (hur många partiklar av en viss storlek som fångas upp i filtret i procent eller antal).
Vad är filtermedia?
Filtermedia är materialet i filtret som fångar upp föroreningar.
De mest vanliga filtren för dieselmotorer har cellulosa (papper) media. Det är standardfiltret som måste bytas ut vid serviceintervall enligt maskintillverkarens rekommendationer. Filter med glasfiber och patenterade media i syntetfiber har större kapacitet att fånga upp föroreningar. De har också bättre prestanda så att du kan förlänga serviceintervallerna.
Vad är skillnaden på ett filterhus och filterelement?
Filterhuset är en behållare och filterelementet är själva insatsen som sitter inuti filterhuset, och tar bort föroreningar i vätskan som filtreras.
På en service byts endast filterelementet ut. Filterhuset kan innehålla ett eller flera filterelement – beroende på kapacitet.
Vad är skillnaden på ett spin-on filter och filterelement?
Ett spin-on filter är en typ av komplett filterenhet där själva filtret och filterhuset är en integrerad enhet, som är monterad på ett filterhuvud. Det består av ett filterelement monterat inuti ett metall- eller plasthus med gängor på utsidan. Namnet ”spin-on” kommer från installationen av filtret genom att skruva fast det på en gängad anslutning på en motor eller annan applikation. Spin-on filter är vanliga inom fordonsindustrin och används ofta för att filtrera olja och bränsle. När det är dags att byta filter, tas hela spin-on filtret bort och ersätts med en ny enhet.
Ett filterelement är själva insatsen som sitter inuti ett filterhus och tar bort föroreningar i vätskan som filtreras. Filterelement kan vara cylindriska, platta eller ha andra former beroende på applikationen och systemets design. De kan vara tillverkade av olika material som papper, textil, metall eller syntetiska fibrer, och är utformade för att effektivt filtrera partiklar och/eller vätskor. På en service byts endast filterelementet ut.
Vad är ISO 4406?
ISO 4406 är utvecklat av International Organization for Standardization, och är den vanligaste standarden för renhetsklasser för diesel och smörjoljor. ISO 4406-koden registrerar renhetsnivån för en vätska med tre siffror. Dessa siffror motsvarar den partikelmängd som är större än 4, 6 respektive 14 mikron per 100 ml diesel/olja. Eftersom det alltid finns fler små partiklar än stora partiklar, går alltid ISO-kodsiffrorna från hög till låg (exempel: 17/15/13).
- Partiklar med storlek >4 mikron: Klass 17 betyder mellan 64 000 och 130 000 st.
- Partiklar med storlek >6 mikron: Klass 15 betyder mellan 16 000 och 32 000 st.
- Partiklar med storlek >14 mikron: Klass 13 betyder mellan 4 000 och 8 000 st.
Ingen diesel eller olja är ren när den fylls på i maskinen. Om du känner till ISO kravet på renhet är det enklare att rekommendera en filterlösning som förbättrar filtreringen och ökar renheten i dieseln eller oljan.
LÄNKAR
Vad är skillnaden mellan nominell och absolut mikronfiltrering?
Nominell och absolut mikronfiltrering är två olika sätt att beskriva filtreringsförmågan hos ett filter och syftar till att ange den effektiva filtreringsgränsen för partikelstorlekar. Mikron (µm) är storleken på partiklar som fångas upp i filtermedia – med en viss effektivitet mätt i procent.
Absolut mikronfiltrering har en effektivitet som är större än 98,6 % (betavärde över 75). Nominell mikron har en effektivitet lägre än 98,6 % (betavärde under 75).
Om du jämför ett filter (A) på 10 mikron absolut med ett filter (B) på 10 mikron nominellt, kommer filter (A) att stoppa fler partiklar på 10 mikron (och större) än filter (B).
I grova drag kan man säga att ett filter med cellulosa och stålmedia är nominella, medan glasfibermedia är absolut. Det är värt att notera skillnaden mellan nominell och absolut filtrering när man jämför filter från olika leverantörer. För att göra exakta jämförelser av filter rekommenderar vi att du tittar på tekniska datablad från leverantören. Där kan du bland annat se betavärdet.
Vad är betavärde på ett filter?
Betavärdet (βₓ), även känt som betaratio eller betafaktor, för ett filter beskriver filtereffektivitet, d.v.s filtrets förmåga att fånga upp antalet partiklar av en viss mikron (µm) storlek.
Filtertillverkare runt om i världen använder Multipass-test (ISO-standard 16889) för att mäta betavärden. Multipass-testet mäter filtrets förmåga att ta bort partiklar av testdamm över ett brett spektrum av partikelstorlekar. Detta ger en serie betavärden för filtret i förhållande till partikelstorlek.
Beta (βₓ) värde = Antal uppströms (före filtret) partiklar> x μm / Antal nedströms (efter filtret) partiklar> x μm.
Exempel: Vi tänker oss ett hydraulfilter på 3 mikron. Antalet partiklar i hydrauloljan före filtret är 1000 st. Antalet partiklar i hydrauloljan efter filtret är 1 st. Betavärdet med 3 mikron hydraulfilter blir då 1000/1 = 1000 (beta 1000).
Det är värt att notera att ett filter med ett betavärde över 75 är ett absolutfilter, medan ett filter med ett betavärde under 75 är ett nominellt filter.
Vad är tryckfall på ett filter?
Tryckfallet mäts oftast i bar eller psi och är skillnaden i tryck före filtret och efter filtret.
DeltaP (ΔP) eller DP är industristandardtermer för tryckfall.
Ju lägre DP (starttrycksfall på nytt filter), desto längre livslängd på filterelementet. För tryckfilterelement rekommenderas ett starttryckfall under 0,5 bar och för returfilterelement under 0,3 bar.
Vad är en strainer/sil?
En strainer, även kallad sil, är vanligtvis ett robust filterhus i gjutjärn, gjutstål, SS316 och andra material (på begäran).
En sil fungerar genom att vätskan strömmar genom dess yta eller hålrum, och partiklar som är större än storleken på silens öppningar eller maskor blir kvar och filtreras bort. Silens finhet bestäms av storleken på dess hål eller maskor, och detta kan variera beroende på applikationen och det önskade filtreringsresultatet.
Filterelementet är format som en sil i plast eller metall, och dessa är tvättbara. Silar används ofta som förfilter, eftersom de vanligtvis används för att separera större partiklar och har en begränsad filtreringskapacitet när det kommer till att ta bort mycket små partiklar. Silar används i olika industrier där det behövs en relativt enkel och kostnadseffektiv metod för att separera partiklar och kan användas för alla typer av vätskor och gaser. Typiska användningsområden är för vattenintag på landbaserade anläggningar eller fartyg, inom livsmedels- & dryckesindustrin, kemiska processer och olje- & gasindustrin.
Vad är ett duplex filterhus?
Ett duplex filterhus är en typ av filtersystem som används för att uppnå kontinuerlig filtrering utan avbrott. (Med undantag för filter i tryckluftssystem) Det består av två identiska filterhus, som är anslutna parallellt med varandra, med en växlingsspak för att kunna växla mellan de två husen. Båda filterhusen har ett eget filterelement.
Funktionen med ett duplex filterhus är att kunna fortsätta filtreringen under underhåll och filterbyten medan maskinen är i drift. När ett filterelement i ett filterhus blir igensatt kan flödet dirigeras till det andra filterhuset med växlingsspaken, utan att det totala flödet påverkas.
Duplex filterhus möjliggör en oavbruten filtreringsprocess och minskar driftstopp eller produktionsbortfall vid underhåll. De används i olika industrier som till exempel olje- och gasindustrin, processindustrier, kraftverk och många andra områden där kontinuerlig filtrering är avgörande.
Vilka är de mest vanliga filtren på en dieselmotor?
På en dieselmotor finns motoroljefilter, bränslefilter (förfilter/finfilter) och luftfilter.
Dessutom är det hydraulikfilter, andningsfilter på hydrauliktanken/dieseltanken, transmissionsfilter, vevhusventilationsfilter, kylvattenfilter och Ad-Blue (urea) filter som är anslutna till Ad-Blue tanken.
Många motorer kan även ha ytterligare utrustning som kräver andra filter, till exempel en kompressor med lufttorkfilter, hydraulikfilter, luftfilter och separatorfilter.
Jag ska göra service på dieselmotorn. Vilka filter ska jag ha?
Serviceintervallen nedan baseras på att du följer miljökraven och maskintillverkarens rekommendationer för underhåll. Service ska utföras enligt det intervall som inträffar först, antingen timmar, veckor, månader eller år. Här kommer dock de vanliga rekommendationerna:
50 timmar/vecka serviceintervall (minst en gång per år)
- Töm dieselfiltrets vattenavskiljare
250 timmars serviceintervall (minst 1 gång per år)
- Byt ut vanliga motoroljefilter – om inget bypass (delflödes)-filter också är monterat. Om bypass (delflödes-)filter är monterat hålls motoroljan renare.
500 timmars/60 000 km serviceintervall (minst 1 gång per år)
- Motoroljefilter om det är försett med by-pass oljefilter eller innehåller ett by-pass filter (Fleetguard har t.ex. ett oljefilter med inbyggt bypass filter)
- By-pass motoroljefilter
- Dieselfilter, förfilter och finfilter
- Transmissionsfilter
1000 timmars/100-125 000 km serviceintervall (minst 1 gång per år)
- Yttre luftfilter eller enligt tryckfallsindikator
- Alla andningsfilter
- Kylvätskefilter byts ut och kylvätskan testas med en teststicka
- Hyttventilationsfilter / även kallat kabinfilter
2000 timmars/250 000 km serviceintervall (minst en gång vartannat år)
- Inre luftfilter (säkerhetselement)
- Alla hydraulikfilter
Faktorer som bryter ner ett filter:
Tid, luftfuktighet, kemisk påverkan och föroreningar, temperatur och solljus.
Hur ofta bör jag byta luftfilter på en dieselmotor?
Vi rekommenderar att du monterar en indikator på luftfiltret. Indikatorn varnar när luftfiltret har nått det maximala motståndet som specificerats av motortillverkaren. Motståndet kommer att byggas upp när filterelementet blir tätt.
Vi rekommenderar inte tvättning eller rengöring med tryckluft. Detta kommer att orsaka osynliga skador och resultera i att filterelementet släpper igenom partiklar – vilket i sin tur skadar motorn.
Varför har oljefilter by-pass ventil?
Motoroljefiltret, eller dess hållare, har en by-pass-ventil för att säkerställa att motorn smörjs ordentligt, oavsett om oljan är kall eller filtret är igensatt. När ett oljefilter blir tilltäppt kan trycket i oljesystemet öka och begränsa oljeflödet till motorn. Genom att ha en bypassventil kan oljan fortfarande cirkulera och förse motorn med smörjning även om filtret är igensatt.
Vilka är de mest vanliga filtren på ett hydrauliksystem?
I ett hydrauliksystem finns vanligtvis (sugfilter), bypassfilter, tryckfilter, returfilter och andningsfilter. Dessutom kan det finnas en offlinefilterenhet (cirkulationsfilter) på själva tanken. Filteraggregatet filtrerar oljan i tanken oberoende av driften. Fördelarna med en offline-filter är att det ger kontinuerlig cirkulation och filtrering i tanken samt minskar föroreningar i själva systemet.
Hur avlägsnar jag partiklar från ett hydrauliksystem?
Hur är miljön där hydrauliksystemet används, är det extra utsatt för damm och partiklar? Har ni till exempel rätt filter och tillräckligt med filter i systemet?
Vi rekommenderar att du tittar på det vi har skrivit om oljerenhet generellt och hur du kan gå tillväga för att identifiera var problemet ligger innan du vidtar åtgärder.
Oljerenhet – Bra att veta om filter i hydrauliksystem
Oljerenhet – Typer av föroreningar i hydraulsystem
Hur avlägsnar jag fukt från ett hydrauliksystem?
Hur är miljön där hydrauliksystemet används, är luftfuktigheten extra hög? Har ni till exempel andningsfilter på tanken, och blir de bytta?
Vi rekommenderar att du tittar på det vi har skrivit om oljerenhet generellt och hur du kan gå tillväga för att identifiera var problemet ligger innan du vidtar åtgärder.
Oljerenhet – Bra att veta om filter i hydrauliksystem
Oljerenhet – Typer av föroreningar i hydraulsystem
Vad är ett offline filteraggregat för hydraulik?
En offlinefilterenhet är monterad på hydrauliktanken. Filterenheten har egen pump och filterhus och filtrerar oljan i tanken oavsett drift. Fördelarna med ett offlinefilter är att det finns kontinuerlig cirkulation och filtrering på tanken vilket ger mindre föroreningar i oljesystemet.
Hur får jag tag i rätt hydraulikfilter?
Jag behöver ett eller flera filterelement.
Det enklaste är om du har numret på det filterelement du behöver ersätta, eller om du kan läsa av numret på själva filterhuset. Om inte måste vi veta vilken typ av hydraulikfilter det är. Är det ett tryckfilter, returfilter eller sugfilter? Vad ska det användas till? Känner du till tillverkaren? Vilken applikation sitter det på?
Om du har begränsad information kan du eventuellt skicka oss en bild och ange mått (längd, inre diameter och yttre diameter).
Jag behöver en komplett filterenhet.
Om du behöver ersätta en filterenhet behöver du skicka oss numret och tillverkaren på den enhet du har. Berätta om det är ett tryckfilter, returfilter eller sugfilter. Skicka även med information om:
- Arbetstryck
- Kapacitet
- Vilken hydraulolja som ska filtreras
- Oljans viskositet
- Önskad mikronstorlek på filtret
- Behov av bypass?
- Behov av indikator?
- Andra krav eller specifikationer.
Skicka din förfrågan här: Kontakta oss
3 - KYLVÄTSKA
Vad är kylvätska?
Kylvätska från Fleetguard består av tre beståndsdelar med olika funktioner – Vatten, Glykol samt Additiv.
Vatten har en kylande effekt.
Glykol är mest känt för att användas som frysskydd. Den höjer dessutom kokpunkten med 8%.
Additiv är tillsatser med skyddande effekter. Fleetguards kylarvätska till exempel innehåller additiver som skyddar mot:
- Foder pitting (Kavitation)
- Vattenpumpkavitation
- Mineralbeläggningar
- Skumning
- Rost/korrosion
- Kavitation samt erosion
- Förändringar i pH-värdet
Varför behöver du kylvätska i ditt kylsystem?
Kylvätskans funktioner är att kyla ner motorn och skydda den mot överhettning. Visste du att 40% av alla motorproblem i tunga dieselmotorer är direkt eller indirekt relaterade till felaktigt underhåll av kylsystemet? Läckande vattenpumpar och brustna topplockspackningar är bara två exempel på problem som kan vara orsakade av felaktigt underhåll av kylsystemet.
Regelbundet underhåll av kylsystemet är avgörande för att hålla en motor i drift. Om du använder kylarvätska av hög kvalitet, som till exempel Fleetguards Fleetcool OAT eller ES Compleat, hjälper den till att minska driftskostnaderna, minimera stilleståndstider och säkerställa bättre tillförlitlighet och hållbarhet för motorer och kylsystem.
Fleetguards kylvätska är utvecklat för att smörja samt skydda vattenpumpen. Med rätt underhåll av kylsystemet ska vattenpumpen hålla hela motorns levnadstid. Du förhindrar dessutom kavitation.
Säkerhetsdatablad om kylvätskor – var kan jag hitta dem?
Alla leverantörer av kylarvätskor måste göra säkerhetsdatablad lättillgängliga för sina kunder, antingen på begäran eller på relevanta webbplatser.
Säkerhetsdatabladet måste tydligt ange vem som är tillverkare av kylvätskan, vilka giftiga ämnen kylvätskan innehåller, samt vad man ska göra i händelse av olycka:
- Första hjälpen vid inandning av kylvätska / kylvätska i ögat / kylvätska på huden
- Brand innehållandes kylvätska
- Utsläpp av kylvätska
Vad är rätt färg på kylvätskan?
Många tror att färgen på kylvätskan avgör kvaliteten på kylvätskan. Tillverkaren tillsätter färgen på kylvätskan och varje tillverkare har en egen färg oavsett kvalitet.
I form av en standard och en kravspecifikation enligt till exempel ASTM D-6210, kan man beskriva kylvätskans kvalitet. ASTM-standarden (American Society for Testing of Materials) är en oberoende organisation för standardisering av testmetoder och krav, samt anses vara en av de viktigaste standarderna i världen när det gäller krav på kylarvätska. Se därför till att du håller dig inom följande standarder:
- ASTM D-6210 – Kylvätska för konstruktion och marin
- ASTM D-4985 – Kylvätska för lastbilar och bussar
- ASTM D-3306 – Kylvätska för personbilar
Om du är osäker kan vi hjälpa dig med teknisk support.
Om du vill göra ett säkert och enkelt val av kylvätska till dina fordon och maskiner rekommenderar vi Fleetguards kylvätskor. Du kan använda Fleetguards kylvätskor på alla motorer, vilket innebär att du kan använda samma kylarvätska till en hel maskinpark eller flera applikationer.
Vill du ha hjälp med kylvätska?
Vi svarar på alla typer av frågor om kylvätska och kan hjälpa dig välja rätt typ.
Vilken kylvätska ska jag använda?
Kontrollera att kylvätskan uppfyller gällande krav. Den oberoende organisationen ASTM (American Society for Testing of Materials) arbetar med standardisering av testmetoder och krav, samt anses vara en av de viktigaste standarderna i världen när det gäller krav på kylarvätska.
- ASTM D-6210 – Kylvätska för bygg- och anläggningsindustrin samt marina fordon
- ASTM D-4985 – Kylvätska för lastbilar och bussar
- ASTM D-3306 – Kylvätska för personbilar
Oavsett vilken kylarvätska du väljer bör du hitta specifika kravspecifikationer och ASTM-standarder på etiketten på själva kylvätskeprodukten. Om du är osäker kan vi hjälpa dig med teknisk support.
Kylarvätska som innehåller 2-EH-syra kan orsaka läckage på grund av att packningar blir hårda eller krymper. Alla Fleetguards kylvätskor är fria från 2-EH-syror.
Om du vill göra ett säkert och enkelt val rekommenderar vi Fleetguards kylarvätskor. Du kan använda dem på alla motorer, vilket innebär att du kan använda samma kylarvätska för en hel maskinpark eller flera applikationer.
Behöver du hjälp med att hitta rätt kylvätska för dina maskiner eller applikationer?
När ska jag använda kylvätska?
Kylvätska skyddar din motor från att frysa sönder, men eftersom den har flera skyddande egenskaper för motorn är det viktigt att använda kylvätska året om. Att köra en motor utan kylvätska under sommarhalvåret kan bli kostsamt eftersom risken är stor för skador som till exempel slitna kolvringar, repiga kolvar och rost.
Fleetguards kylvätskor till exempel innehåller tillsatser som förhindrar:
- Cylinderkorrosion
- Kavitation
- Skumbildning
- Korrosion/rost
- Förändringar i pH-värdet
- Slitage i vattenpumpens lager och andra rörliga delar
Kan jag blanda olika kylvätskor?
Vi får ofta frågan om det är möjligt att blanda Fleetguards kylvätskor med andra typer av kylvätskor. ES Compleat (EG) och Fleetcools OAT (EG) är etylenglykolbaserade (EG) och innehåller additiv för att skydda motorn och dess kringutrustning. Detta innebär rent teoretiskt att du kan blanda dessa med andra etylenglykolbaserade (EG) kylvätskor, dock utgår alla garantier samt att vid blandning kan det vara svårt att mäta kvaliteten på additivinnehållet i kylvätskan.
De flesta kylarvätskor som man använder i motorer är baserade på etylenglykol (EG), men det finns även kylarvätskor baserade på propylenglykol (PG). Propylenglykolbaserade kylarvätskor använder man ofta i värmesystem på tjältiningsaggregat, begagnade importerade maskiner, husvagnar, husbilar etc. Vi rekommenderar inte att man blandar kylarvätskor baserade på etylenglykol med kylarvätskor baserade på propylenglykol. Detta kan leda till kemiska reaktioner som till exempel bildning av gel, vilket i sin tur täpper igen kylsystemet.
Vi rekommenderar heller inte att blanda olika kylvätskor. Om detta är den enda lösningen bör du kontrollera kylvätskan med en testremsa efteråt för att säkerställa att pH-värdet och rätt mängd skydd finns på plats utan att påverka varandra.
Om du blandar olika typer av kylarvätskor kan ingen garanti lämnas för någon av produkterna.
Vill du ha hjälp med kylvätska?
Vi svarar på alla typer av frågor om kylvätska för maskiner och applikationer. Kontakta oss här.
Varför ska jag kontrollera vattenkvaliteten i kylvätskan?
Kylvätskekoncentratet (glykol) ska du blanda med rent pH-neutralt vatten, det vill säga helst pH-värde 7. Ett för högt eller lågt pH-värde i vattnet gör kylvätskan alkalisk eller korrosiv och skadar kylsystemet samt motordelarna. Vattenkvaliteten (pH) kan du enkelt mäta med teststickor (art.nr CC 2609).
Om vattnet inte är tillräckligt rent eller om pH-värdet är för högt eller lågt, kan du beställa färdigblandad Fleetcool OAT (EG) eller ES Compleat (EG) kylarvätska.
Varför ska jag kontrollera kylvätskans kvalitet?
Additiver eller tillsatser i kylvätskan måste ligga på en viss nivå för att skydda samt kyla motorns komponenter. Tillsatsnivåerna kan du enkelt mäta med hjälp av teststickor. Beroende på vilken typ av kylarvätska du använder kan lösningen vara att fylla på med tillsatser eller byta kylvätskefilter (om systemet har ett filter med tillsatser). Ytterligare en lösning är att tömma kylarvätskan (minst 20%) och fylla på med ny färdigblandad kylarvätska.
Fleetguards kylvätskor till exempel innehåller tillsatser som skyddar mot:
- Cylinderkorrosion
- Kavitation på vattenpumpen
- Skumbildning
- Korrosion
- Förändringar i pH-värdet
- Slitage i vattenpumpens lager
ES Compleat kan du testa med 3-vägs testremsor (CC 2602 AM)
Fleetcool OAT kan du testa med 4-vägs testremsor (CC 8997)
Hur kontrollerar jag kvaliteten på kylvätskan?
Förlängd livslängd hos kylvätskan kräver att användaren kontrollerar kvaliteten på kylvätskan, det vill säga minst en gång om året. Även den bästa kylvätskan kan försämras i kvaliteten på grund av inre läckage som leder in förbränningsgaser i kylsystemet.
Vi erbjuder därför flera olika testkit för olika ändamål, där du kan mäta kvaliteten på kylvätskan.
- CC 2602 AM – 3-vägs-testkit, SCA, Freeze point – 4 strips
- CC 2602 M – 3-vägs-testkit, SCA, Freeze point – 50 strips
- CC 8997 – OAT Fleetcool, 4-vägs strip – 25 strips
- CC 2609 – Water-Check, H2O, 3-vägstest – 10 strips
- CC 2718 – Quickcheck – 10 strips
Har du funderingar över vilka produkter du ska välja?
Kontakta oss så hjälper vi dig hitta rätt produkt.
Hur kan jag ge min kylvätska optimalt skydd?
DCA (Diesel Coolant Additive) är tillsatser som är kraftigt korrosionshämmande, detta innebär att de är ytterst viktiga för din motor. Genom att tillsätta detta i kylarvätskan när additiverna börjar försvinna ger du motorn optimalt skydd. Det finns i olika förpackningsstorlekar och du vet när och hur mycket du ska fylla på genom att testa kylarvätskan med teststrips först.
- DCA65L – 20 enheter – 1,9 liter
- DCA75L – 200 enheter – 18,9 liter
- DCA80L – 2200 enheter – 208 liter
Fleetguards kylvätskor till exempel innehåller tillsatser som skyddar mot:
- Foder pitting (kavitation)
- Vattenpumpkavitation
- Mineralbeläggningar
- Skumning
- Rost/korrosion
- Kavitation samt erosion
- Förändringar i pH-värde
När ska jag rengöra kylsystemet?
Vid bildning av gel, missfärgning, grumlig kylarvätska, rost eller andra avvikelser bör du tömma kylsystemet. Värm upp motorn med en godkänd kylsystemrengörare som Fleetguard Restore eller Restore Plus, beroende på föroreningen i systemet. Därefter spola systemet med rent vatten. Avslutningsvis fyll på med ny färdigblandad Fleetcool OAT (EG) eller ES Compleat (EG) kylarvätska. Vi rekommenderar också att du spolar systemet när du byter till en ny typ av kylarvätska, om det finns synliga avvikelser jämfört med den nya kylarvätskan och den som dräneras.
Restore och Restore Plus rengöringsvätskor från Fleetguard
Restore är ett alkaliskt rengöringsmedel som är särskilt lämpligt för rengöring av silikatgeler. Medan Restore Plus är ett syrabaserat rengöringsmedel som är effektivt för att ta bort kalkavlagringar. Du kan använda båda rengöringsvätskorna på alla typer av kylsystem. De avlägsnar främmande partiklar utan att skada metallytor, packningar, slangar eller plastdelar i ett tungt kylsystem. Båda rengöringsmedlen verkar snabbt samt effektivt för att lösa problem i kylsystemet, och sparar på detta sätt dyr stilleståndstid.
- CC 2610EDJ – Restore – 5 liter
- CC 2638EDJ – Restore Plus – 5 liter
- CC 2611 – Restore – 20 liter
- CC 2637 – Restore Plus – 208 liter
Har du några funderingar över vilka produkter du behöver?
Tveka inte att kontakta oss, så hjälper vi dig hitta rätt produkt.
Vad är det rekommenderade serviceintervallet för kylvätska?
Följ aktuella serviceintervaller. De flesta kylarvätskor bör man byta enligt kilometer- eller timintervall. Om du väljer en ”Lifetime”-kylvätska, som Fleetcool OAT (EG) eller ES Compleat (EG), kan de hålla hela motorns livslängd med rätt underhåll. Testa kylvätskans kvalitet med teststickor en gång per år.
Fleetcool OAT EG-kylvätska av högsta kvalitet från Fleetguard
Fleetcool OAT (EG) är en etylenglykolbaserad kylarvätska med organiska additiver för optimalt skydd av motorer samt kylsystem. Med rätt underhåll kommer Fleetcool OAT (EG) kylvätska att hålla under hela motorns livslängd. Den blir därmed som en ”Lifetime”-kylvätska.
Underhåll: Med testremsor (art.nr CC 8997) kan du säkerställa att kylarvätskan inte blandats med andra kylvätskor eller andra kemikalier som kan skada kylvätskan och kylsystemet.
Användningsområden: Entreprenadmaskiner, lastbilar, bussar, personbilar samt fartyg som har motorer med många aluminiumkomponenter.
ES Compleat EG-kylvätska av högsta kvalitet från Fleetguard
ES Compleat (EG) är en etylenglykolbaserad kylvätska med kemikalier baserade på hybridteknik, för att ge optimalt skydd för motorer och kylsystem. Med korrekt påfyllning av DCA tillsatser eller byte av kylvätskefilter (med DCA tillsatser), kommer ES Compleat EG kylvätska att hålla hela motorns livslängd. Den blir därmed som en ”Lifetime”-kylvätska.
Underhåll: Kontrollera med testremsor (art.nr CC 2602AM) var 250 000 km eller 4 000 timmar. Fyll även på med DCA tillsatser vid behov.
Användningsområden: Större motorer med mycket gjutjärn i tung drift i generatorer, entreprenadmaskiner och tunga fordon.
Hur hittar man rätt filter för kylsystem?
Många kylsystem har filter som flera glömmer att byta. Observera att det finns filter både med och utan additiv. För kylarvätska som man kan underhålla med additiver bör du använda ett filter som innehåller dessa additiver. Ytterligare ett alternativ är att tillsätta DCA-additiv (i väl avvägda mängder) direkt i kylsystemet.
ES Compleat (EG) är en kylvätska som är speciellt anpassad för motorer som har kylvattenfilter med tillsatser i filtret. Denna kylvätska ska du inte använda till motorer med aluminumtopplock.
Fleetcool OAT (EG) ”Lifetime”-kylvätska innehåller kemiska tillsatser som håller under motorns livstid samt bör ha ett filter utan tillsatser. Vi har övergångstabeller och kan hjälpa dig om du har frågor om vilket filter du ska använda för din motor och kylvätska.
Cummins är en av världens största motortillverkare och leder för närvarande utvecklingen av nya motorer med extremt låga utsläpp. Fleetguards kylvätskor är Cummins produkter som ständigt utvecklas i takt med de senaste dieselmotorerna.
Har du några funderingar om vilka produkter du behöver?
Kontakta oss så hjälper vi dig hitta rätt produkt för ditt ändamål.
Vad är skillnaden på glykol och kylvätska?
Begreppen glykol och kylvätska kan ofta användas som synonymer.
GLYKOL
En kombination av glykol samt vatten används oftast som frysskydd.
KYLVÄTSKA
Kylvätska från Fleetguard består av vatten, glykol och tillsatser för att smörja och skydda kylsystem samt motor.
Vatten har en kylande effekt genom att transportera bort värme från källan.
Kylvätskekoncentrat (glykol) bör du blanda med rent pH-neutralt vatten, helst pH-värde 7. Använd teststickor (art.nr CC 2609) för att kontrollera vattnets pH-värde innan du blandar vattnet med kylvätskekoncentratet.
Blandningsförhållandet 50/50 glykol/vatten sänker fryspunkten till -37°C samt höjer kokpunkten till 108°C. Korrekt underhåll av kylsystemet kan höja kokpunkten till 112°C, detta är viktigt då du kan undvika kavitation.
Additiver eller tillsatser i kylarvätskan kan variera från tillverkare till tillverkare. Kylarvätskor av god kvalitet innehåller tillsatser som maximerar skyddet av kylsystemet. Fleetguards kylarvätskor till exempel förhindrar:
- Cylinderkorrosion
- Kavitation
- Skumbildning
- Korrosion/rost
- Förändringar i pH-värdet
- Slitage i vattenpumpens lager och andra rörliga delar
Rätt val av kylvätska är avgörande för att skydda dagens dieselmotorer, öka effekten och värmeproduktion, samtidigt som kylvätskevolymen blir mindre krävande när det gäller kvalitet.
Välj alltid rätt kylarvätska för att skydda din motor eller applikation enligt gällande krav.
- Första hjälpen vid inandning av kylarvätska / kylarvätska i ögat / kylarvätska på huden
- Brand innehållandes kylarvätska
- Utsläpp av kylarvätska